keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Lähiruokaa pöytään, toinen otto




Vuoden 2011 syksyllä kirjoitin blogipostauksen otsikolla "Lähiruokaa pöytään?". Kirjoitusta seuranneeseen kommentointiin osallistui myös Pohjois-Karjalan Osuuskaupan eli PKO:n edustaja. En tiedä, mikä on käydyn keskustelun vaikutus ollut lopputulokseen, mutta viime viikon lauantaina saimme lukea paikallisesta maakuntalehti Karjalaisesta, että  Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja ProAgria Pohjois-Karjala lanseerasivat perjantaina 11. tammikuuta pohjoiskarjalaisille elintarvikkeille oman logon. Uusi merkki kertoo kuluttajalle, että kyseisen elintarvike on valmistettu Pohjois-Karjalassa.

Ilman turhia pilkun viilaamisia, sillä se ei ota kantaa raaka-aineen alkuperään. Näin homma säilyy mielestäni yksinkertaisena ja kustannuksiltaan kohtuullisena hallinnoida. Silti se tukee maakunnan omaa tuotantoa. Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän julkaiseman tiedotteen mukaan pohjois-karjalaisen ruoan logoa voivat käyttää kaikki maakunnan kauppaketjut omassa mainosmateriaalissaan. PKO ottaa merkin kattavasti käyttöön kaupoissaan, merkki tulee käyttöön myös Pilkon Citymarkettiin sekä useisiin Siwa ja Valintatalo –myymälöihin Pohjois-Karjalassa. Pohjois-Karjalan osuuskaupan liikkeissä logoja laitettiin hyllyjen reunoihin jo perjantaina 11. tammikuuta 26 S-marketissa, Salessa, Prismassa ja ABC-marketissa. Pilkon K-Citymarketissa merkkejä laputetaan näkyviin kuluvalla viikolla.



Merkki voi siten näkyä mm. hyllyreunassa tuotteiden hinnan vieressä, julisteissa ja lehtimainonnassa. Myös paikalliset tuottajat voivat halutessaan käyttää merkkiä omissa pakkauksissaan. Mielestäni tämä on oikeanlaista toimintaa. Ollaan ylpeitä siitä, mitä maakunnassa tuotetaan. Varsinkin maakunnan omat erikoisuudet ovat asioita, joita meidän tulee vaalia. Tämänkaltaiseen oman kulmakunnan suosimiseen ei edes EU:n direktiivit tartu. Toisin kuin vanhaan tuttuun "Suosi suomalaista, osta kotimaista" -kampanjaan ja avainlippumerkintöihin. Liekö syy siinä, että Saksassa on jo kauan ollut vastaavanlainen käytäntö. Tästä eteen päin Iskän ostoskärryyn päätyy valintatilanteessa todennäköisemmin se Pohjois-Karjalassa valmistettu tuote.



Tänään syötiin tosi pahan näköistä ruokaa. Tuossa viikonloppuna tuli syötyä tandoorikanaa, ja marinadi vaikutti tosi hyvän makuiselta. Joskus kuitenkin tekisi mieli hieman nopeampaa ruokaa ilman marinointikierroksia. Ei muuta kuin kokeilemaan:

Kanaa jugurttikastikkeessa (neljälle)

450 g broilerisuikaleita
5 dl maustamatonta jugurttia
1 dl sitruunamehua
1 tl kuivattua minttua
1 rkl suolaa
1 tl kuivattua ja jauhettua punaista chiliä (tietysti chiliä voi laittaa 2 - 3:kin lusikallista, jos tulisemmasta tykkää)
1 rkl garam masalaa
1 rkl valkosipulijauhetta
1 tl inkiväärijauhetta

Kypsennä broilerisuikaleet pannulla. Anna pannun jäähtyä melkoisesti. Kaada jugurtti ja sitruunamehu pannulle. Pannun pitää antaa jäähtyä siksi, ettei jugurtti kiehuisi, sillä kiehuessaan se kokkaroituua. Lisää mausteet joukkoon ja hämmentele sekaisin. Kuumenna kastike melkein kiehuvaksi, mutta älä keitä. Tarjoile kaverina riisiä.



Ruoka oli melko epäilyttävän näköistä, mutta äänin 3 - 0 todettiin hyväksi. Yllätyksekseni Äiskä rankeerasi asteikollaan kakkosluokkaan! On sellainen vartissa valmiiksi kastike.

Kuukauden talousmenot tähän mennessä € 372,72.

6 kommenttia:

  1. Tätä kuumennettua jogurttia taidan testata wokattuihin vihanneksiin. Varmasti toimisi myös kalan (taimen) suikaleiden kanssa kunhan miesväki vaan ehtii järvelle :)

    Mukavaa loppuviikkoa teille.

    Tuunasin muuten siitä riisilaatikon lopusta pihvit. Kauppansa tekivät nekin :)

    VastaaPoista
  2. Suosittelen lämpimästi. Sitruunan, chilin ja jossain määrin myös inkiväärin määrä täytyy vain jokaisen säätää oman joukkonsa mieleiseksi.

    VastaaPoista
  3. Hieno alku maakunnan omien tuotteiden puolesta! Niitähän sitä meikäläinenkin yrittää kaupasta etsiä, kuitenkin niin, että mieluusti esim. broiskutuote on valmistettu kotimaisesta eikä brasilialaisesta kanasta. Semmoisiakin on valitettavasti tullut vastaan. Lähiruoka ja lähellä valmistettu tuote on joka tapauksessa oikea asia.

    VastaaPoista
  4. EU:han puuttuu vain, jos valtion rahoja käytetään omien tuotteiden suosimiseen / hintojen polkemiseen.

    Siksi avainlippukin on vielä sallittu ja käytössä, eikä tosiaan tätäkään vastaan mitään ole. Kyllä firmat saavat markkinoida ihan niin kuin haluavat.

    VastaaPoista
  5. Hei Iskä!
    Jogurttikana vaikuttaa inspiroivalta :)
    Minulla olisi sinulle kutsu kokkailuiltaan, jonka työnantajani järjestää bloggaajille 12.2. illalla. Mihin osoitteeseen voisin lähettää kutsun?
    Terveisin, Aino

    VastaaPoista
  6. Aino, postia voit lähettää sähköpostiin osoitteella cooking.snowman@gmail.com. Oli näköjään päässyt jossakin ulkonäkömuokkauksessa tippumaan pois näkyviltä.

    Anonyymi, juuri noinhan se asia EU:n kanssa toimii. EU-heitollani viittasi vanhempaan tapahtumaan, jonka jälkeisessä nykyään elämme. Niihin aikoihin, kun Suomi liittyi EU:hun meillä oli käytössä "Suosi suomalaista, osta kotimaista" -kampanja, jota käsittääkseni valtio ainakin osittain rahoitti. Kun sitten liityttiin unioniin ja haluttiin olla mallioppilaita, tämä kampanja ammuttiin alas. Samoin taisi käydä avainlipullekin. Avainlippu näyttää kuitenkin tulleen pikkuhiljaa takaisin.

    VastaaPoista

Kommentoi ees Iskän mieliks!
Robottien häiritsevän toiminnan takia kommentointia on valitettavasti tiukennettu.