Konepyöräilyä

Toteutuneet konepyöräilytarinat löytyvät osoitteesta www.cookingsnowman.blogspot.com eli Pirhonen RC:n kotisivuilta.

Tälle sivulle kirjoittelen harvakseltaan kesän mittaan juttua rakkaasta harrastuksestani eli  moottoripyöräilystä.

2014

30.11.2013

Pahalle näyttää. Kun vuosi sitten vaihdoin customin enskaan, on tämä harrastus karannut käsistä. Ensi kesän reitti alkaa olla valmiiksi suunniteltu. Porukka kestää samana kuin viime kesänä, koska lääkintämieheksi suunniteltu Hapi sai selkänsä siihen kuntoon, että myi pyöränsä. Ei siinä mitään, että ensi kesälle on jo karkea reittisuunnitelma tiestökartoituksineen tehty. Mutta kun myös vuodet 2015 ja 2016 alkavat olla jo suunnittelun alla! Niin, ensi kesänä on tarkoitus kiertää seuraavan näköinen reitti: Joensuu-Lappeenranta tai Imatra-Kronstadt-Pietarhovi-Novgorod-Tserepovets-Syvärinniska eli Vosnesenye-Lotinanpelto-Aunus-Joensuu.

Se mikä on selkeä muuto edellisiin vuosiin, on että ajokausi ei katkea muuta kuin kausihuollon ajaksi. Tähän saakka olen ajellut tavallisilla nappularenkailla, mutta nyt lumien tultua täytyy ensi viikolla  vaihtaa nastarenkaat. Kuten joskus on ollut puhetta, vakavasti sairas vaimoni pystyy olemaan ilman terveen ihmisen apua vain alle kaksi tuntia. Hän tykkää kovasti katsoa luonto-ohjelmia telkkarista. Niinpä meille on syntynyt lauantai-illan rutiini. Kun vaimo katsoo avaraa luontoa, minä käyn heittämässä vajaan sadan kilometrin saunalenkin motskarilla. Tänään 30.11. yhdistelmä kesärenkaat ja paljon uutta lunta saivat aikaan sen, että retki oli vain pituudeltaan vain puolet normaalista, mutta rasittavuudeltaan ainakin tuplat. Tunnin kruisailun jälkeen oli takki ihan tyhjä ja paita märkä.

Välillä tuli kokeiltua metsäautoteitä.
14.12.2013

Ensimmäiset 100 km nastoilla takana. Muuten ihan mahtavaa ajelua, mutta visiiri on koko ajan jäässä. Tai jos visiiriä pitää  ylhäällä, niin sitten on otsa jäässä. Talviharjoittelua varten on ilmeisesti uhrattava jokunen kymppi ja ostettava krossilasit.

8.1.2014

Kun nuo viime kerralla mainitut pakkaset hellittivät, sulivat myös kaikki lumet pois. En ole nastoilla tohtinut lähteä asfaltille seikkailemaan. Kateellisena olen katsellut, kun kaverit ajelevat kyykkypyörillä tammikuussa! Nyt on luvassa hieman lunta ja pakkasta, joten jospa tästä pääsisi aloittamaan ajovuoden minäkin. 22.2. lauantaina olisi tarkoitus käydä Leppäsyrjän kaupalla kahvilla. Mukaan mahtuu. Jos kiinnostuit, ota sähköpostilla yhteyttä.

25.2.2014

Ketale talvi. Lunta ollut niin vähän, että isommin ei ole ajelemaan päässyt. Tai olisihan sitä päässyt, mutta aina joutuu ajamaan asfalttia pitkin jonkin matkaa ennen pikkuteille pääsyä. Asfaltilla ei nastarengas oikein pidä, ja lisäksi kalliit renkaat menevät pilalle. Pikkuteillä on ajoittain ollut luntakin, muttei aina. Edellä mainitusta syystä jäi viime viikonloppuna tuo Leppäsyrjän reissukin tekemättä. No, tämä on ollut ensimmäinen talvimoottoripyöräilykausi. Jospa sitten ensi talvena enemmän. Ja vielähän tässä ehtii lumikelitkin olemaan...

5.6.2014

Pitkä taukohan tässä tulikin. Vaan nyt on mies todettu terveeksi viimesyksyisen taudin jäljiltä. Testireissut heitetty. Ja tuleva retki on kartalla valmiina. Kahdeksan päivää ja noin 1900 kilometriä. Tästä se lähtee.


24.6.2014
Tänään ajelimme Joensuusta Podporozheen eli Kosenalaan. Tiet pääosin hyvää asfalttia. Hyvät varusteet pelastivat kastumiselta ja palentumiselta. Huomenna Vytegran kautta Syvärinniskalle.
26.6.2014
Maailma hymyilee. Eilen saunottiin ja uitiin Syvärissä. Tänään lutuisia teitä pitkin Novgorodiin. Nyt paikallisia bikereita tapaamaan.
28.6.2014
Tänään sitten ajettiin pikapyrähdys Novgorodista Nizinoon, jota inkeriläiset sanovat Teppolaksi. Hyviä asfalttir
teitä. Ajettiin venäjäksi eli iman itsesuojeluvaistoa. Huomenna Pietarhoviin.

1.7.2014
Jälleen kotona. 1907,4 km takana.

2013

Talven selkä alkaa olla taittumaan päin. Viime syksynä vaihdoin customipyörän pieneen matkaenduroon. BMW F650 Funduro vuodelta -94 sopinee paljon paremmin noille Venäjän matkoilleni kuin saman ikäinen Kawasaki EN500. Ja kuten viime kesänä huomasin, matkoilla voi sattua ihan mitä tahansa. Vähän pitäisi pystyä itsekin tekemään. Niinpä päätin naapurin ystävällisellä avustuksella huoltaa pyöräni itse. Naapurin apu on sitä, että antaa autotallinsa käyttööni. Vähän kerrassaan hommaa aloittelin jo viime vuoden puolella. Nyt alkaa olla jo kasaan päin laittelun aika.

Tilanne 22.1.2013



11.2.2013 Reitti alkaa olla suunniteltu ja päivän tarkkuudella kellotettu. Seuraavaksi tutkitaan google-mapsin ja yandexin vastaavan palvelun kuvien avulla reittivalinnan realistisuus eli ajettavuus.

02.04.2013

Ja vihdoinkin on kaikki tarkistukset tehty sekä reitti kellotettu. Tässä päivittäisen ajosuoritteen etukäteen arvionnissa on Yandexin karttapalvelu (maps.yandex.ru) osoittautunut huomattavasti Googlea realistisemmaksi. Näin nimenomaan silloin, kun reitti kulkee Venäjän maaperällä. Niinpä Venäjä-osuudet on arvioitu Yandexilla.


Päivä 1
Joensuu - Petroskoi
364 km
4 t 53 min
Rajamuodollisuudet 1 h 00 min
Yhteensä 364 km 5 t 53 min

Päivä 2
Tutustuminen Petroskoin historiallisiin nähtävyyksiin.

Päivä 3
Petroskoi - Rabotseostrovsk(Papinsaari)
430 km
6 t 32 min
Yhteensä 794 km 12 t 25 min

Päivä 4
Laivamatka Solovetskin vankilasaarelle aamulla ja illalla takaisin. Pyörät mukaan, jos mahdollista.

Päivä 5
Rabotseostrovsk - Paanajärvi
110 km
2t 49 min
Päivään on varattu aikaa nähtävyyksien taivasteluun.
Yhteensä 904 km 15 t 14 min

Päivä 6
Paanajärvi - Jyskyjärvi - Kostamus
235 km
9 t 14 min
Yhteensä 1139 km 24 t 28 min

Päivä 7
Kostamus - Joensuu
304 km 3 t 57 min
Rajamuodollisuudet 1 t 00 min
Retki yhteensä 1443 km 29 t 25 min

22.6.13

Alkaa matkakuume vallata miehen, kun on aikaa lähtöön vain pari päivää. Tänään nimittäin piti jo pestä pyöräkin, kun oli niin kovat poltteet persuksissa. Loma on jo alkanut, tai ei tämä mikään loma ole, omasta tahdostani halusin olla pari viikkoa työttömänä! Maanantaina vien vaimon kuntolomalle ja sitten päästään poikien kanssa baanalle! Viimevuotiseen tapaan kerron matkan etenemisestä tekstiviestein, jotka tällä kertaa päivittää nuorin veljeni. 

23.6.13

Velimiehen testailuja. Jos teksti näkyy, olen onnistunut.

24.6.13

Maisteri Siiskonen on saapunut lähtöruutuun! Tänä iltana grillataan ja saunotaan ja huomenna klo 7.00 lähdetään reissuun.

25.6.13

Petroskoi. 400 kilometriä hyvää asfalttia 30 asteen helteessä takana. Päivä mennyt lähinnä toisiimme, Venäjän teihin ja liikenteeseen tutustuessa. Ei ongelmia.

26.6.13

Tänään oli lepopäivä. Tutustuimme jalkaisin Petroskoihin. Annoimme muun muassa kahdelle tv-kanavalle haastattelun. Lämmintä riittää. Huomenna kohti Vienan Kemiä.

27.6.13

Tänään siirryimme 500 kilometriä Petroskoista Vienan Kemin takana olevaan Rabotseostrovskiin. Tie erittäin hyvää asfalttia, mutta Karhumäen jälkeiset 250km olivat elämäni tylsimmät. Suota ja suoraa tietä. Pojat alkavat tottua paikalliseen liikenteeseen. Huomenna laivalla Solovetskin vankilasaarelle.

28.6. 13

Tänään käytiin Solovetskin saarella. Upotin mopon suohon. Kaivoin ylös. Mäkäräisiä. Mukavaa. Huomenna Paanajärvelle.

30.6. 13

Eilen tultiin maailman peräkamariin eli Paanajärvelle. Ei kenttiä. Nyt matkalla kohti Kostamusta.

Ja myöhemmin samana päivänä:

Kostamus saavutettu. Koko päivä soraa. Maisteri Siiskonen liekeissä. Huomenna kotiin.

1.7. 13

Onnellisesti kotona. Matkaa kertyi viikon aikana 1847,8 kilometriä. Kokemuksia ja muistoja sitäkin enemmän. Matkakertomus ilmestyy aikanaan osoitteeseen www.cookingsnowman.blogspot.com

1.8.13

Matkakertomus luettavissa yllä mainitussa osoitteessa.

2012

Yleensä minulle on näin keväällä käynyt niin, että ihastelen muiden menoa kevätauringossa. Oma pyörä vielä pajalla. Nyt sitten päätin olla noheva ja ilmoitin Heikkiselle jo hyvissä ajoissa tulevani tänään hakemaan pienempää pyörää liikenteeseen. Kun sitten ruokatunnilla menin MP-mestaan, niin päällikkö oli kovasti pahoillaan, kun oli kokonaan unohtanut laittaa pyörää lähtökuntoon. Tyytyväisyys oli molemminpuolinen, kun totesin, että oikein hyvä juttu. Ei tuonne vielä mikään kiire ole pakkaseen lähteä itseään palennuttamaan ja jäätikölle kaatumaan. Palataan asiaan pääsiäisen jälkeen.

10.4.2012

Pienempi customi eli Honda Rebel CA125 vm. -94 tuli tänään haettua liikenteeseen.  Keli oli jo mukavan lämmin, +5 astetta. Tiet eivät vielä missään nimessä olleet nautinto: tosi paljon hiekkaa asfaltilla eikä missään voinut olla täysin varma jäättömyydestä. Mutta kyllä se tästä helpottuu. Huomenna on tarkoitus lähteä etsimään helppo enduropolku, jolla voi ryhtyä treenaamaan customilla ajoa huonolla tiellä.

Honda Rebel CA125 vm. -94 (nuorin poikani odottaa koulun loppumista, jolloin pääsee autokouluun ajamaan kevarikorttia ja saa tämän pyörän käyttöönsä)

11.4.2012

Tänään tuli käytyä treenaamassa vaihtelevissa oloissa ajoa: asfalttia kuivana, märkänä ja jäisenä, soraa kovana ja pehmeänä, jäätä, lunta ja sohjoa kaikissa olomuodoissaan. Ja alla kesäiset asfalttirenkaat. Tavoitteena oli käydä kokeilemassa Onttolan enduropolkua, mutta harhailin väärään paikkaan ja jouduin motocross-radalle. Oli onneksi niin lumessa, ettei tullut mieleenkään lähteä kokeilemaan. Jälkeenpäin kuuliin, että enskapolulle olisi pitänyt mennä vielä jonkin verran eteenpäin. No, vielä ehtii. 

Kuitenkin joitakin havaintoja tuli tehtyä. Minkä huonompi tie, sen tärkeämpää on katsoa sinne, minne on menossa eikä pyörän eteen. Älä jännitä hartioita, vaan yritä löytää rentous. Luota hyrrävoimiin, kyllä ne pitävät pyörän pystyssä. Joko uskallat mennä huonosta paikasta tai sitten et. Välimuotoa "menen epäröiden" ei ole. Ja kuntoharjoittelua täytyy vielä ennen heinäkuuta tehdä tosi paljon!

16.4.2012

Karttaharjoitukset on tehty ja reittisuunnitelma ensimmäisen kerran valmis. Seuraava vaihe on tiedustella venäläisiltä kamuilta parin osuuden realistisuus. Kannattaako ylipäätään lähteä yrittämään.


17.4.2012

Auto-opisto julkaisi jokakeväisen ruosteenpoistokurssin ajankohdan eli 12.5., jos Äiskälle saa kaverin, on ohjelmassa ihan ohjattua treenaamista. Vaikka ne jutut ovat ihan tuttuja, niin hyvää tekee käydä palauttelemassa mieliin.

Sen verran vielä tuosta karttaharjoittelusta, että Venäjän matkaajan ei kannata sokeasti luottaa google-mapsin tietoihin. Esimerkiksi  Kargopolista Mironovoon on Googlen mukaan matkaa noin 130 kilometriä ja aikaa siihen meneen noin puolitoista tuntia. Vastaavasti venäläisten oma yandex-hakupalvelun karttaohjelma antaa samalle välille matkaa noin 130 kilometriä, mutta kertoo aikaa menevän noin kuusi ja puoli tuntia! Ja kun reitin varrelta katselee molempien karttapalvelujen yhteydessä olevia valokuvia, niin tuo reilu kuusi tuntia tuntuu todenmukaisemmalta.

19.4.2012

Tunti Onttolassa. Ei vielä päässyt enskapolulle. Oli varmasti 30 senttiä lunta, joten asfalttikumisella customilla on ihan turha yrittää. Toki haastetta riitti pikkuteilläkin: tuntuu villiltä, kun pyörä muljahtaa sohjoisessa urassa neljän kympin vauhdissa ja yht'äkkiä huomaa keulan olevan tulosuuntaan. Piikillä se vielä onnistuu, mutta isommalla saattaisi olla nurin menon paikka. Joten odottelenpa aivan rauhassa lumien sulamista, ennen kuin otan viissatasen ajoon.

Pienellä etsimisellä löytyi kuitenkin muutaman kilometrin mittainen pätkä metsätietä, jolla sai varttitunnissa hien pintaan:

Tuskin ne Venäjän tiet tämän huonompia ovat! Ongelma on vain se, että tässä päristelen piikillä, mutta Venäjällä täytyisi kulkea täyteen lastatun viisisatasen customin kanssa. No mennessä nähdään.

20.4.2012

Enni on sovittu otettavaksi liikenteeseen ensi viikon keskiviikkona. Lupaavat nuo sääennusteet niin lämmintä, että varmaan lumetkin katoavat. Sitä odotellessa piti karkeasti aikatauluttaa heinäkuista retkeä:


Taipale                                km                              t                     

Joensuu – Värtsilä               80 km                       1 h                 
rajan ylitys                              0 km                       1 h               
Värtsilä – Suojärvi              140 km                       4 h 15 min    
Suojärvi – Porajärvi             83 km                       2 h 5 min        
Päivä 1                              303 km                       8 h 20 min 

Porajärvi – Karhumäki       130 km                       3 h 13 min     
Karhumäki – Pudozh          190 km                       4 h 52 min
Päivä 2                              320 km                       8 h 5 min         Yhteensä 623 km/16 h 25 min

Pudozh – Kargopol            160 km                       3 h 54 min    
Kargopol – Pesok               54 km                       2 h 40 min     
Päivä 3                             214 km                       6 h 34 min        Yhteensä 837 km/22 h 59 min

Pesok – Vytegra                 170 km                      6 h               
Vytegra – Voznesenje           86 km                      3 h 17 min    
Päivä 4                              256 km                      9 h 17 min        Yhteensä 1093 km/32 h 16 min

Voznesenje–Lotinanpelto   130 km                       4 h 32 min     
Lotinanpelto – Pitkäranta  180 km                       4 h 25 min    
Päivä 5                              310 km                      8 h 57 min         Yhteensä 1403 km/41 h 13 min

Pitkäranta – Värtsilä         120 km                       3 h 9 min       
rajan ylitys                              0 km                       1 h                
Värtsilä – Joensuu               80 km                       1 h                 
Päivä 6                              200 km                       5 h 9 min           Yhteensä 1603 km /46 h 22 min

Jos tällä aikataululla mennään, niin pari yötä joutuu nukkumaan teltassa. Porajärvellä ja Pesokissa ei nimittäin ole hotellia. Ja Voznesenjekin on laskettu sen varaan, että pääsen kaverin Diman luo yöksi. Mutta mikäänhän ei ole niin varmaa kuin epävarma - etenkin Venäjällä. Eli ihan varmasti aikataulu elää, kunhan matkaan päästään. Jonkinlainen runko on kuitenkin hyvä olla suunnittelun tukena.

24.4.2012

Liikenneturvalta löytyy hyvä moottoripyöräilijän turvallisuus-brosyyri:

Käykää pyöräihmiset ihmeessä lukemassa!

25.4.2012

Tänään otettiin Enni liikenteeseen. Tuntuupa hyvältä ajaa oikealla motskarilla. Huonojen teiden treenit tosin teen edelleen piikillä.


 Uskollinen Venäjän kulkija. Kawasaki EN 500, Enni.

27.4.2012

Tänään varmistui reittisuunnitelman heikko lenkki. Markku Huovisen kotisivuilta löysin jutun, mistä kävi ilmi, että pojat olivat ajaneet Kargopolista eteläistä reittiä Vytegraan muutama vuosi sitten. Soitto Markulle ja varmistus oli saatu: reitti on ajettavissa eikä tiekään nyt niin helvetin huono ole. Kapea ja hitaasti ajettava, mutta jos siitä kerran 6-satasella katupyörällä tultiin läpi, niin kyllä siitä Ennilläkin kotiin kömmitään. Aina puhutaan, että pitää olla enska, jos lähdetään Venäjälle tai sorateille. En allekirjoita väitettä. Mielestäni kyse on enemmänkin asenteesta - on ajettava rauhallisesti. Ja toisaalta tottumuksesta: jos on tottunut soralla ajoon, niin ei se sen kummempaa ole pienellä kustomilla kuin isolla matkaenskallakaan! No, elokuussa ollaan tässäkin suhteessa viisaampia.

 28.4.2012

Tänään tuli sitten käytyä siellä Onttolan enduroradalla. Kyllähän siellä piikillä ajeli, mutta ei kuitenkaan ole sitä treeniä, mitä tarvitsen. Nyt se on todettu. Tosi kivaahan se oli, mutta pitäisi olla tarkoitukseen rakennettu pyörä. Turha lähteä nykyistä kalustoa särkemään. Taitaisi vanha metsäautotie olla paras harjoitusalusta.

11.5.2012

Eilen kävin ostamassa kiinnityshihnoja. Välillä näkee myynnissä sellaisia verkkosysteemejä, jotka on tarkoitettu tavaroiden kiinnittämiseksi moottoripyörään. Voivathan ne jossain tapauksessa olla ihan hyviä, mutta minä olen päätynyt hihnoihin. Niillä kun tavaran sitoo pyörää kiinni, niin kestää napakasti paikallaan, vaikka olisi vähän röykytystäkin.

Siinä asioita ajellessa tuli pohdittua myös matkaseuraa. Olen tässä nelisen kuukautta yrittänyt. Nyt on yrittäminen loppu. Ellei mitään mullistavaa tapahdu, niin lähden reissuun yksin. Tarinoin sitten paikallisten kanssa enemmän.

4.6.2012

Viime aikoina on konepyörärintamalla ollut vähän hiljaisempaa. On pitänyt riemuita tästä omakotitalon omistamisesta ja riehua pihahommissa sun muussa kevätkiireessä. Vähän kerrassaan on myös täydennelty varusteita. Kytkinkahva varalle, jos sattuu kaatumaan ja kahva katkeaa. Renkaan paikkausvälineitä. Jne. On toki tullut pyöräiltyäkin. Enimmäkseen on tullut etsittyä sorateitä. Sorateitä ei nimittäin opi ajamaan muuten kuin ajamalla. 


Viime viikolla käytiin työkaverin kanssa kiertämässä Jakokosken-Selkien lenkki. Jakokoskella on eräs kulmakunnan aktiivisimmista kyläyhdistyksistä. Pyörittävät muun muassa kesäteatteria museokanavan  varrella. Käytiin katsastamassa paikat ohimennessä. 

Viikonloppuna kävin löytämässä sittemmin toimintansa lopettaneen (?) Suomen vareriyhdistyksen 50-vuotisjuhlakoivikon. Toinen samanlainen on kuulemma jossain Jyväskylän lähellä sijaitseva 40-vuotisjuhlakoivikko.

 Paikka sijaitsee Joensuun lentokentän takana, lähellä Polvijärvelle vievää tietä. Soratien varressa.

2.7. 2012

Tänään kävi tuttu enskamies kylässä. Palaili pari viikkoa sitten pitkältä itään suuntautuneelta matkalta. Referennsinä mainittakoon vielä, että on toiminut myös pv:n mp-lähettien kouluttajana. Käytiin matkasuunnitelmani ja varusteeni läpi. Sain asenteeni ja suunnitelmieni sekä varustautumiseni puolesta puhtaat paperit. Eli ukko järjissään ja matkasuunnitelma järkevä toteutettavaksi olemassa olevalla kalustolla. Vielä 15 päivää starttiin. Olo on kuin pikkupojalla.

9.7.2012

Tämän sivun pääblogi on ruokablogi, joten siirsin näistä mopojutuista kirjoittelun osoitteeseen www.cookingsnowman.blogspot.com -osoitteeseen. Sinne on nyt kirjoiteltu (tosin muutama vuosi jälkikäteen) lyhyet kuvaukset aiemmista retkistä ja sinne tulee myös tämän kesäisen Äänisen kierron tarinat aikanaan.

18.7.2012

5.25 näytti kello, kun heräsin. Ei nukuttanut. Kuuteen notkuin sängyn pohjalla, sitten annoin periksi. Aamutoimet ja pyörän lastaus. Vielä kupillinen kahvia ja pukeutuminen. Sitten kutsuu maantie. Kello näyttään nyt 7.03.

No niin, se on maisteri Siiskosen vuoro täydentää tätä konepyöräilyä Iskän matkan takia. Näin sovittiin ja näin toimitaan...

Seuraavaksi Pirhonen RC:n päivitys päivän moottoripyöräilystä: "Karhumäki, 488 kilometriä kotoa, mistä 280 soratietä. Takki tyhjä. Iltakalja, suihku ja nukkumaan. Porajärven hotelli oli lopettanut toiminnan. Muuten OK päivä".

Siinä Pirhonen RC:n päivitys tältä päivältä, huomenna lisää

19.7.2012

Moottoripyöräkokki "Iskä" Pirhonen ilmoitteli tekstiviestillä seuraavaa:

"Eilinen hotellimuutos aiheutti sen, että jaksoin ajaa tänään jo Kargopoliin saakka. 850 kilometriä kotoa ja vain 60 kilometriä soraa. Päivä lämmin ja aurinkoinen. Ensivaikutelma kaupungista: kannatti tulla. Huomenna nähtävyydet ja sitten kohti Vytegraa."

20.7.2012

Moottoripyöräilevä "julkkiskokki" ja RC Pirhonen moottoripyöräkerhon Karjalan alaosaston presidentti tiedotti matkan etenemisestä tänään seuraavaa...

"Vytegra. 1050 kilometriä kotoa. Tänään 110 kilometriä asfalttia. Mahtava päivä. Olen tullut Kargopolista eteläistä reittiä Vytegraan, rakentanut yhden sillan ja oppinut, että silloin on lätäkössä vettä paljon, kun etupleksin tehtävä on estää vedentulo stongan yli syliin. En kaatunut kertaakaan, en jäänyt mihinkään kiinni ja pyörä ei hajonnut. Kaikki pieniä ihmeitä."

21.7.2012

Pirhonen RC seikkaili taas tänään Äänisjärven luona. Tyrkätään päivän raportti:

"1170 kilometriä kotoa. Tänään asfalttia 30 kilometriä. Vosnesenjessä eli Syvärinniskalla. Ystävien Diman ja Svetan luona. Borssia ja "Äänisen vettä" pöydässä. Sauna lämpiää. Iltapesu Syvärissä."

22.7.2012

Pirhonen RC uusimmat seikkailut. Viestistä päätellen ollaan lomatunnelmissa!

"Lepopäivä. Ollaan tutustuttu paikallisiin nähtävyyksiin ja ihmisiin. Kaverin mökkinaapurin kanssa lämmitetty savusaunaa. Vastat tehty. Sen verran moottoripyöräilyä, että kävin ostamassa saunakaljat shotseissa ilman paitaa ja kypärää. 10 kilometrin reissu! Huomenna kohti rajaa."

23.7.2012

Tänään espanjalaisten conquistadorien jälkeläinen Iskä ilmoitti klo 6.51 seuraavaa...

"Matka jatkuu. Tavoitteena El Dorado nimeltä Viipuri. Eilen muuten huomasin olevani niin syrjäkylillä, että osa autoistakin kulki ilman rekisterikilpiä. Aurinkoa."

Kello 10.45 saapui uusi raportti. Uskollinen Rosinante aiheuttaa ongelmia...

"Hemmetti sentään. Ppodporozessa. 1283 kilometriä kotoa, 440 kilometriä kotiin. Vetohihna poikki. Katsotaan miten tilanne kehittyy, kun saan työnnettyä pyörää vielä 2 kilometriä kaupunkiin."

Nyt on tapahtumia urhealla matkalaisella! Uusin päivitys klo 12.23

"Matka jatkuu ja laulut soi. Ilkka hytissä ja Enni lavalla. Suuntana Aunus."

Uutta dataa saapui Venäjänmaalta kello 15.34

"Maha täynnä herkullista saslikkia. Josain Aunuksen ja Prääsän välillä. Jatkokuljetusta odotellen. Päivän tavoite päästä Pitkärantaan. Ei tupakanhimoa tänään!" 

Kello 17.02 saapui viestiä taas...monesko tänään?

"Matka jatkuu kohti Pitkärantaa. Toivottavasti hotellissa on vapaita huoneita."

Ehtoon viimeinen päivitys Conquistador Pirhosen harharetkistä.

"Pitkärannassa illallinen, suihku ja nukkumaan."

24.7.2012

"Tylsä ja harmaa aamu. Toimintaa puuttuu. Ei sitten muuta kuin kohti Sortavalaa."

Vuorossa maisteri Siiskosen viimeinen päivitys Pirhonen RC:n retkestä. Luultavasti tarkempi kuvaus reissusta tulossa lähiaikoina, kunhan conquistador malttaa asettua aloilleen...

"Suomessa taas. Mahtava reissu! Harmillinen loppu."

25.7.2012

Kotona jälleen. Retki oli ihan mahtava. Ymmärtämättömyyttäni tein matkan, jonka yksi osa olisi saanut jäädä tekemättä. Opin kuitenkin todella paljon Venäjän matkailusta, moottoripyöräilystä ja ennen kaikkea itsestäni. Matka kannatti tehdä. Näin todella hienoja maisemia ja asioita. Tutustuin todella mielenkiintoisiin, ihaniin, ystävällisiin, REHELLISIIN ihmisiiin. Ennen kaikkea opin, että jos Venäjällä tiellä lukee liikennemerkissä, että liikennöinti on sallittu vain johonkin saakka, on sitä syytä uskoa, vaikka kartta näyttäisi kuinka hyvää tietä tahansa. Once in lifetime -reissu. Kiitokset maisteri Siiskoselle, pullo "Äänisen vettä" odottaa noutajaansa. Tästä eteenpäin tämän retken tarkempi kuvaus siirtyy muille estradeille. Kuvia on näkyvissä viimeistään huomenna ilman tekstejä facebook-profiilissani, joka on julkinen. Tarkempi matkakertomus ilmaantuu aikanaan Pirhonen MC:n kotisivuille osoitteeseen www.cookingsnowman.blogspot.com.

19.8.2012

Valmistautuminen ensi vuoden retkeen on alkanut. Kävin tänään vaihtamassa paremmin Venäjän teille sopivan pyörän. Kuvassa vanha pyörä Kawa En500 vm. -94 ja uusi pyörä BMW F650 Funduro vm. -94. Aika näyttää kuinka onnistunut vaihto oli.


6 kommenttia:

  1. Olinpa noheva, huomasin tuos ylhäällä että mikäs se tuo toinen otsake on! harkitse nyt harjoitteluna polkupyöräilyä, se on liukkaalla kätevä osteoporoositesti... ja tasapaino säilyy! No onneksi on sulat tiet jo täällä meillä Varkaudessa.
    Ja vinkki: hankiaiselle metsään kulkemaan, tytärkin sanoi että pääsee vaika rollaattorilla ja kivaa on!
    T. Autoton rouva Niittylästä

    VastaaPoista
  2. Onpas sinulla hieno blogi ja hyviä ruokavinkkejä! Nam nam! ;-) Willimiehen jäljillä-blogin kautta tänne löyssin!

    Terveisin: Kokkihirmu Janssoni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kohteliaisuudesta. Maisteri Siiskonen minut tähän blogin kirjoittamiseen yllytti. Käyhän kommentoimassa toistekin.

      Poista
  3. Ja taas tätä sinun blogia lukemassa...
    Muistathan moporeissun jälkeen tehdä matkakertomuksen, sulla tuntuu olevan nuo kirjaimet hallussa. Joskos minäkin pääsisin mukaan ensikesän reissuusi.
    Syyskuussa alkaisi venäjän peruskurssi, jolle tarkoitus osallistua, että oppisi etes perus sanastoa, dva oiva:n lisäksi.
    t:pasihave

    VastaaPoista
  4. Mukavahan tuo on, että joku käy välillä täälläkin puolella kommentoimassa. Kyllähän minä tänne jonkinlaisen matkakertomuksen meinasin kirjoitella. Ensi kesän reissu suuntautunee joko vanhaan Paanajärven kylään tai sitten Murmanin kokoontumisajoihin. Jos ei mitään isompia ja odottamattomia tässä välillä tapahdu. Koska kyseessä on Pirhonen MC:n retki, ovat kaikki Pirhonen -nimiset etusijalla, mutta muitakin matkaan mahtuu. Pirhonen MC:llä on toistaiseksi kaksi jäsentä. Toinen Joensuussa ja toinen Kaliforniassa. Eli kyseessä on kansainvälinen mp-kerho. :D Kaikki moottoripyöräilevät Pirhosen ottakaa yhteyttä. Toistaiseksi tämä on lähinnä vitsi, mutta katsotaan, joska saataisiin jotain oikeasti hauskaa aikaiseksi.

    Ja Venäjällä liikkuessa kannattaa tosiaan osata ainakin kirjaimet. Ja hyvin. Kun ajaa Pietarin valtatietä 120 lasissa muun liikenteen mukana, on ne kirjaimet tultava selkäytimestä, kun tienviitan näkee!

    VastaaPoista
  5. Dva piva piti olla osaamani lause. No joitain yksittäisiä sanoja lisäksi. Viipurissa ja Pietarissa pärjää kyllä Lontoon murteella, mutta Petroskoissa etes apteekissa ei lontoo auta.
    Mutta kun ajoissa ruvetaan reissua(sinä mietit reitin) miettimään, ni mukana, ku pukama, jos Mahtuu muita ku Pirhonen mc:n jäseniä.

    VastaaPoista

Kommentoi ees Iskän mieliks!
Robottien häiritsevän toiminnan takia kommentointia on valitettavasti tiukennettu.