maanantai 17. syyskuuta 2012

Payable Nordea Bank Finland PLC


Kyllä se vaan on sillä lailla, että kunnollinen ruuanlaitto vaatii sekä aikaa että keskittymistä. Niin ja tietysti vähän rahaa. Nyt tahtoo olla, ettei mitään näistä oikein ole riittävästi. Tuon uunin kanssa sählääminen on vienyt viimeisen viikon aikana kaiken ajan. Ja kun köyhä mies laittaa viimeiset säästöt uuteen uuniin, niin kyllä siinä tahtoo keskittymiskyky olla koetuksella. Niinpä tässä on sitten syöty Lidlin pakastepizzoja ja muuta hyvin helppoa ja nopeaa ruokaa, josta ei juuri jutun aihetta löydy. Tähän ei kuitenkaan jämähdetä, vaan uunin rakentamisen jälkeen alkaa ruokalistojen kunnollinen suunnittelu ja säästäminen. 


Ei tässä nytkään olla ihan laakereilla levätty. Äiskä saa näet nuoruusvuosiensa ansiosta myös Norjasta pientä työkyvyttömyyseläkettä. Ja maksaa siitä Norjaan veroja, sillä Norjassa työkyvyttömyyseläkkeestä peritään automaattisesti 20 prosentin kiinteä vero. Kesäkuussa tuli sitten Norjan Kelalta eli NAV:lta Deutche Bankin shekki ja saatekirje, että eläke on niin pieni, että kaikki viime vuonna maksettu vero palautetaan. Shekissä lukee ihan selvällä englannin kielellä: Payable Nordea Bank Finland PLC.

Viime viikolla sitten muistui mieleen, että shekkikin pitäisi lunastaa. Niinpä suunnistimme toivorikkaina paikallisen Nordean konttoriin, jossa kassapalvelut pelaavat kolme tuntia päivässä - 10.00 - 13.00. Sisällä meitä odotti iso joukko ukkoja ja mummoja. Eihän siinä muu auttanut kuin suunnistaa kohti vuoronumeroautomaattia. Automaatin päällä oli selkeä opaste, joka kertoi tilinavausten ja laina-asioden hoitamisen tapahtuvan toisessa kerroksessa. Muut kassa-asiat, kuten tililtä otot ja tilille panot ensimmäisessä kerroksessa.  Koska emme aikoneet pyytää lainaa emmekä avata tiliä, jäimme odottamaan. Odotusta kestikin 45 minuuttia. Kun vihdoin pääsimme kassalle, ilmoitti kassaneiti ystävällisesti, että kaikki ulkomaan asiat hoidetaan toisessa kerroksessa. Asiasta on kyllä kerrottu tuossa sinesessä taulussa. Katsokaa vaikka: tuolla vähän nurkan takana takaseinällä. No niinpä näkyykin, totesin. En jäänyt kuitenkaan enempiä urputtamaan, sillä kassaneiti ystävällisesti lähti opastamaan meitä henkilökohtaisesti toiseen kerrokseen.

Ja taas saatiin vuoronumero! Tällä kertaa jono ei ollut kuin puoli tuntia. Hetken aikaa kassarouva pyöritteli papereitamme. Kysyi sitten, että onkos teillä tiliä pankissamme. Eihän meillä ollut, mutta eikös rahaa sitten saa käteisenä. Ei kuulemma saa. Ensin pitää lähettää shekki tarkistettavaksi ja sitten raha laitetaan tilille. Eikö sitä sitten voi laittaa toisen pankin tilille, kysyin. Ei voi! Alkoi minulta pikkaisen kärsivällisyys loppumaan. Kassa kertoi olevan yksinkertaisinta mennä pankkiin, jossa on tili. Minä kysyin, että mitenkä, kun tässä lukee ihan selvästi, että Payable Nordea bank Finland? No en minä tiedä, vastasi kassa. Kysyin vielä, että mikä oikein on Nordean ja Deutsche Bankin suhde. Kassa kertoi pankkien olevan yhteistyökumppaneita. Pyysin häntä välittämään vietiä eteenpäin, ettei Deutsche Bank juoksuttaisi ihmisiä turhaan moisilla kirjoituksilla shekkien maksusta Nordean kautta. Kassa ilmoitti, että asia ei kuulu oikeastaan pankille vaan meidän pitää valittaa shekin asettajalle eli NAV:lle! Voi hyvänen päivä, totesin. Eihän se teksti ole NAV:n kirjoittama, vaan kyseessä on Deutsche Bankin vakio shekkilomake, jossa automaattisesti tuo teksti lukee. Siinä vaiheessa kassakin tajusi olleensa väärässä. Ilmoitti vain, että oman etumme takia meidän kannattaa mennä omaan pankkiimme.

Alakerrassa kassaneiti vielä kysyi, kuinka homma onnistui. Kerroin suuresta hämmästyksestäni: Nordeasta ei voida lähettää rahaa toisen pankin tilille, vaikka shekissä lukee, että Nordeasta lunastettavissa oleva shekki. Kassaneiti valitteli tapahtunutta.

Eihän siinä mitään. Kävellä köpöttelimme Tapiolaan. Ei jonoa. Minuutin odotuksella sisään. Kassa katseli papereita ja totesi, että nyt tuli kyllä ihan uusi asia eteen. Täytyy soittaa. Soitti ja homma selvisi. Oman mausteensa soppaan toi Äiskän henkilöllisyyden varmistavan todisteluketjun rakentaminen. NAV oli nimittäin onnistunut hukkaamaan Äiskän tyttönimestä yhden kirjaimen! Homma kuitenkin onnistui, sillä dokumentit todisteluun olivat mukana, koska olin huomannut asian jo kotona. Paperit täyttyivät pikavauhtia. Sitten tuli yleisten shekin lunastusehtojen esittely. Ulkomaan shekin lunastusaika on 70 vuorokautta, jos shekki on Euroopan ulkopuolelta ja 20 vuorokautta, jos Euroopan alueelta! Voi hemmetti! Norja on Eurooppaa, ja vaikkei olisikaan, oli päiväyksestä kulunut jo 74 vuorokautta!

Kassatäti lohdutteli: Älkäähän hätäilkö. Laitetaan shekki varmennettavaksi ja katsotaan kuinka käy. Saattaa hyvinkin olla, että vielä maksavat. No sitä tässä sitten odotellaan. Jotain kuitenkin olemme pankeista oppineet. Jokainen päätelköön itse, mitä. Oli reissussa hyvääkin. Nordeassa ehdimme tutustua nepalilaiseen opiskelijapariskuntaan, jonka kanssa sovimme tapaavamme ainakin kahdesti. Kerran tehdään suomalaista ruokaa ja kerran nepalilaista!


Uuni on purettu!

6 kommenttia:

  1. Hienoa kun uuni on purettu, naamakin mustana! :D

    Tuo pankkihommahan on mennyt ihan ameriikan tyyliin!

    Kun olin jääkiekkojoukkueen matkanjohtajana ja tulkkina siellä jokusen kerran, eivät pankit vaihtaneet valuuttaa, jos ei ollut tiliä just siinä pankissa!

    Ihan turha mennä pankkeihin siellä sellaisen asian takia. Piti mennä lentokentän valuutanvaihtopisteeseen.

    Eihän suomalainen tollo sellaista tajunnut!

    Nuo Deutche Bankin shekit ovat vielä kalliitakin vaihdettavia, eli jos on pikkurahoista kysymys, vaiva ei edes paljon kannata.

    Olipa teilläkin pitkä jonotus ei mihinkään. Se hyvä puoli siinä kai on, että oppi taas jotain!

    Työssäni noita tulee usein, kun on perintäjuttuja ulkomailta, enimmäkseen juuri Ruotsista ja Norjasta.

    Mukavaa päivän jatkoa, kahvikupponen on tyhjä ja pitää jatkaa töitä!

    VastaaPoista
  2. Ja vielä tuollaisen pankkireissun jälkeen sua naurattaa kuvassa, vai liekö otettu ennen :) uskomaton juttu ja siinä taas näkee miten tämä tietotekninen aika voi olla vaikeaa ja vanhanaikaista :( Nepalilaiset tuttavat kuulostaa hyvältä jutulta :)
    Tsemppiä sinne!

    VastaaPoista
  3. Asiat osataan tehdä todella vaikeiksi tänä tietotekniikan ihmeellisenä aikana! Ja on se prkle, ettei shekkiä saa muutettua käteiseksi. Ja vielä, että jos NAV maksaa eläkkeen Äiskälle tilille (?), niin miksei tämä palautus mennyt suoraan sinne?! Henk.koht. haluaisin irti kaikista nykymaailman pankeista kokonaan ja palkkani seteleinä patjan alle. Oma pankkini ilmoitti tylysti, että mitä köyhempi oon, sitä enempi maksan kk-maksua pennosteni kierrättämisestä pankin kautta - vaikka en ole käynyt häiritsemässä virkailijaa ainakaan kahteen vuoteen. Että silleen.

    Mutta nokikolarin näköinen Iskä onneksi pelasti tarinalle nauravan lopun! Onnea uuden uunin lämmityskiemuroihin :)

    VastaaPoista
  4. Aili Inkeli, itsekin ihmettelin aluksi tuota shekin lähettämistä. Asiaan on kuitenkin varsin järkeen käypä selitys. NAV maksaa eläkkeen ja heillä on vaimoni tilinumero. Veronpalautuksen taasen maksaa Norjan verottaja, jolla ei tilinumeroa ole! Näinhän se menee Suomessakin, että täytyy verottajalle antaa tilinumero, jos haluaa palautukset suoraan tilille.

    VastaaPoista
  5. Aili Inkeli, itsekin ihmettelin aluksi tuota shekin lähettämistä. Asiaan on kuitenkin varsin järkeen käypä selitys. NAV maksaa eläkkeen ja heillä on vaimoni tilinumero. Veronpalautuksen taasen maksaa Norjan verottaja, jolla ei tilinumeroa ole! Näinhän se menee Suomessakin, että täytyy verottajalle antaa tilinumero, jos haluaa palautukset suoraan tilille.

    VastaaPoista
  6. Tarinasi toi elävästi mieleeni shekkisähläykset asuessani Kanadassa. Mene sinne, tule tänne, odota hirmuisen pitkä aika että shekin aitous varmennetaan ja sitten saat muutaman dollarin.

    VastaaPoista

Kommentoi ees Iskän mieliks!
Robottien häiritsevän toiminnan takia kommentointia on valitettavasti tiukennettu.